Olin eilen illalla kuopukseni kanssa Suomen Kansallisoopperassa seuraamassa Kansallisbaletin Bajadeeri-esitystä. Vain kuukausi sitten tähtitanssija Minna Tervamäki jätti jäähyväiset tanssimalla temppelitanssijatar Nikiyan roolin Bajaderissa. Eilen illalla oli vuorossa Kare Länsivuoren ja Jarkko Niinisen jäähyväisnäytös.
Esitys sai kuitenkin dramaattisen käänteen miespääroolia upeasti esittäneen tähtitanssija Nicholas Zieglerin yllättävän loukkaantumisen vuoksi.
Jalon soturin, Solorin roolissa hienosti tanssinut Nicholas Ziegler loukkasi ikävän näköisesti jalkansa esityksen toisen näytöksen viimeisillä minuuteilla näyttävässä hypyssään. Näytös pysähtyi kuin seinään ja esirippu suljettiin. Pian oopperan johtaja Kenneth Greve ja tiedotuspäällikkö Heidi Almi tulivat kertomaan tilanteesta. Ziegler ei pystyisi jatkamaan esitystä, vaan tarvitsi lääkärin apua. Tilalle haettiiin kuumeisesti roolin osaavaa tanssijaa, joka saataisiin paikalle heti. Toinen väliaika päätettiin aloittaa heti, pari minuuttia etuajassa.
Hetken kuluttua kaksikko palasi takaisin yleisön eteen ja ilmoitti, että toinen Solorin roolin esittäjä oli pienten lastensa vahtina ja toinen vierailijana Tallinnan estradilla. Ratkaisu oli kuitenkin löydetty lähempää, suorastaan näyttämöltä. Palatsin herraa, radzaa esittänyt konkaritanssija Kare Länsivuori vaihtoi heittämällä vaatteita ja roolia ja asettui Solorin saappaisiin. Hänen tilalleen radzaksi saatiin hälyttettyä roolin hallitseva Henrik Burman. Myös Zieglerin pikaisesta toipumisesta annettiin positiivinen lupaus. Yleisö räjähti taputuksiin.
Kolmas näytös siis jatkui näiden dramaattisten käänteiden jälkeen uudella miehityksellä ja vain hetken aikataulusta myöhässä. Se oli upea osoitus taiteilijoiden kriisinhallinnasta ja joustavuudesta. Kare Länsivuori kantoi Solorin roolin kunnialla loppuun ja sai yleisöltä ansaitusti raikuvat kiitokset. Lopuksi yleisö nousi vielä seisoen taputtamaan jäähyväiset sekä Länsivuorelle että Niiniselle.
Esitys on huikea todistus näyttämötaiteen aitoudesta ja upeudesta ja toisaalta sen haavoittuvuudesta. Tämä esitys jäi varmasti kaikkien läsnäolijoiden mieleen ikuisesti. Upeimmissakin suorituksissa on aina mukana inhimillinen tekijä - hyvässä ja pahassa.
Ilman dramatiikaakin Bajareeri on balettina näyttävä. Se perustuu Kirov-baletin (nyk. Mariinski) entisen tähtiballerina Natalia Makarovan Marius Petipan alkuperäisteoksen mukaan tekemään koreografiaan, jossa sekä solistit että kuorotanssijat saavat loistaa.
Terveisin,
2 kommenttia:
Loppu hyvin, kaikki hyvin!
Täytyy ihmetellä Kare Länsivuoren mukautumista jatkamaan Zieglerin roolia, jota ei Helsingin Sanomien mukaan ollut tanssinut kymmeneen vuoteen. Ihmettelen myös sitä, että joko Kare tosiaan jää eläkkeelle. Hän ollut balettia pitkään hasrrastaneen tyttäreni suosikki.
Kaiken keikkiaan teillä oli ihana ilta. Ilta, jonka muistatte pitkään.
Totta, että muistamme illan. Ja hyvä, että se päättyi hyvin. Juuri se tuntuikin hienolta, että Kare otti haasteen vastaan, vaikka ei ollut tanssinut roolia pitkään aikaan. Toki hänellä oli rooli samassa esityksessä ja varmasti pääroolinkin kuviot olivat sitä kautta moneen kertaan kertaantuneet.
Lähetä kommentti