Jyväskylän Kaupunginteatterin näytelmä 33 variaatiota vei meidät Moisés Kaufamanin käsikirjoituksen myötä 1800-luvun alun Wieniin, jossa säveltäjämestari Beethoven tarttuu musiikkikustantaja Antoni Diabellin usealle säveltäjälle esittämään haasteeseen säveltää variaatio tämän pienestä valssista. Ensin Beethoven kieltäytyy jyrkästi, mutta lopulta Diabellin oluttupavalssista tulee hänelle suorastaan pakkomielle.
Beethoven suunnittelee säveltävänsä 6-7 variaatiota, mutta ei voi lopettaa ja säveltää Diabellin valssista kaikkiaan 33 munnelmaa. Sairauksien, kuuroutumisen ja rahaongelmien keskellä painiva mestari vain syventää niiden tulkintaa. Variaatioiden musiikki on mestarillista ja tätä variaatiosarjaa pidetään yhä parhaimpana variaatioitten muotoon sävellettynä työnä. Variaatioiden sävellystyö vie melkein neljä vuotta, sillä samanaikaisesti Beethoven säveltää myös suurta messuaan (Missa Solemnis), yhdeksättä sinfoniaansa sekä kolmea viimeistä pianosonaattiaan. Näytelmä valottaa suuren säveltäjän elämää nälän, jatkuvien häätöjen ja Wienin ahdasmielisen musiikkimaailman keskellä.
Samaan aikaan näyttämöllä myös toinen intohimoisesti musiikkiin suhtautuva roolihenkilö saa pakkomielteen. Maailmankuulu musiikkitieteilijä, tohtori Katherine Brandt, joka sairastaa parantumatonta ASL-tautia, päättää vaikka viimeisillä voimillaan selvittää, miksi suuri säveltäjämestari inspiroitui niin voimakkaasti Diabellin pienestä valssista. Ensin ajateltiin, että Beethoven piti valssia kepeänä töherryksenä ja halausi ivata sitä, mutta Brandt kumoaa tutkimuksissaan näitä väitteitä. Tutkija ei piittaa siitä, että hänen lihaksiaan ohjaamivien liikehermosolujen toiminta heikkenee jatkuvasti. Hän uhmaa sairauttaan ja lähtee Bonniin tutkimaan Beethovenin arkistoja. Työhönsä paneutuva uranainen toimii kuin itse Beethoven. Samalla lavalle rakentuu myös kipeä äiti-tytär -suhde. Äidin vakava sairastuminen vaikuttaa myös New Yorkissa asuvan tyttären elämään. Tämä päättää muuttaa Bonniin äitinsä omaishoitajaksi ja näytelmässä käydään rankka syyllisyyden ja anteeksiantamuksen taistelu.
Ohjaaja onnistuu tuomaan eri aikakaudet luontevalla ja vaikuttavalla tavalla yhtä aikaa näyttämölle. Päärooleissa loistavat Sinikka Sokka (tohtori Brandt) ja Jouni Innilä (Beethoven). Myös muu näyttelijäkaarti tekee hienon suorituksen. Näytelmästä tekee lisäksi ainutlaatuisen se, että lavalla istuu koko ajan pianisti, joka tulkitsee livenä Beethovenin musiikkia. Palkittu konsettipianisti Katariina Liimatainen osoittaa loistavalla tavalla miten 50 sekunnin valssi muuttuu 50 minuutin variaatiosarjaksi. Neljästä nuotista syntyy kokonainen teossarja. Se alkaa valssista ja päättyy menuettiin. Moni pyyhkii silmäkulmiaan, minä niiden joukossa. Musiikki on koskettavaa.
Näytelmän suomalainen kantaesitys oli 28.1.2012 ja
se on Jyväskylän Kaupunginteatterin ohjelmistossa 18.5.2012 saakka.
Terveisin,
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti