keskiviikko 21. syyskuuta 2011

Musiikkitalon brändit

ILMIÖN INSPIROIMAA

Kolme viikkoa sitten Helsinkiin avattu Musiikkitalo on ollut otsikoissa vuosia. Sen arkkitehtoonista brändiä on arvioitu puolesta ja vastaan. Avajaisillan konsertti todisti, että suunnittelijat ja rakentajat ovat onnistuneet ainakin talon tärkeimmän musiikillisen ominaisuuden, akustiikan suhteen.
Talo nousi välittömästi maailmanluokan musiikkisalien sarjaan kansainvälisten myös asiantuntijoiden silmissä. Upeaa!

Akustiikan suunnittelusta pääakustikkona on ollut japanilainen Yasuhisa Toyota. Talon arkkitehtuurista puolestaan on vastannut arkkitehti Marko Kivistö, jonka muistikirjasta on on syntynyt oma tuote - erillinen kirja. Hiljainen huone - Musiikkitalon arkkitehdin muistikirjasta on teos, joka aukeaa Musiikkitalon esittelystä puhuttelevaksi dokumentiksi taiteellisesta luomistyöstä.









Musiikkitalon graafinen tunnus symboloi talon henkeä. Logo esittää nuotiopiiriä, jonka ääreen erilaiset ihmiset voivat kokoontua kuuntelemaan musiikkia.  Sen 151 eri väriä kuvaavat eri musiikkityylien ja lajien yhtenäisyyttä.


Mielikuvissa rakennettu imago vaikutti todelliselta myös käytännössä. Talon eteispalvelun henkilökunta valmistautui vastaanottamaan vieraita ja oli kokoontunut sisäiseen briefingiin illan ohjelman sisällöstä. Ryhmä näytti mustine pukuineen ja somioineen ja valkoisine paitoineen yhtenäiseltä ja ryhdikkäältä kuin pingviinilauma. Toisella puolella rakennusta henkilökunta valmisteli kahviota lämpiötarjoiluun. Helsigin Pop Jazz Konservatoiron kitaristi-solisti -kokoonpano viritti tunnelmaa spontaanin tuntuisella esityksellään.Kitaristin tatuoitua käsivartta ei voinut olla huomaamatta. Seniori-ikäinen vierailijaryhmä vyöryi lämpiön suuntaan pyhäpukeissaan. Päivän vierailijoihin kuului myös kulttuuriministeri. Ja minä.



Talon sisältä löytyy myös talolle nimettyjä brändejä. Kahvilassa tarjoillaan talon  nimikkoleivoksia - Musiikkitalon tyrnileivoksia, joita mm. hyvästä maustaan tunnettu toimittaja Helena Petäistö suositteli MTV3:n avajaisraportissaan. Ei hassumpaa.




 


Toinen herkku olivat hauskat, pallonmuotoiset omenaleivokset.



Kondiittorit ovat panneet parastaan tuotekehityksessä. Mielenkiintoista on, että myös Helsingin Kaupunginorkesterilla on Musiikkitalossa oma nimikkoleivos. Sen makuina ovat pehmeä valkosuklaa sekä tutut kotimaiset maut, mustikka ja omena, limetti viimeistelee raikkauden. Herkullinen leivos on Chjokon käsialaa. Tämä oli minun suosikkini.



Musiikkitaloon on lisäksi avattu oma kauppa. Se on integroitu vuodesta 1960 toiminut klassisen musiikin erikoisliike Fuugan yhteyteen. Fuuga on siirtänyt koko toimintasa Musiikkitaloon ja on ehdottoman hieno ja juuri sopivan arvokas brändi hoitamaan tätä tehtävää.

Musiikkituotteiden lisäksi Fuuga myy Musiikkitalon omia nimikkotuotteita. Teollisuustaiteen Liitto Ornamon kanssa järjestetyssä avoimessa tuotehausssa haettiin Musiikkitaloon myyntituotteita. Kaikkiaan 58 tuotteideasta valittiin prototyyppivaiheeseen yhdeksän ja myyntiin neljä:
Monimuotoinen, suomalainen Pilli-villasaali, reilun kaupan työpajassa Etelä-Afrikassa tehtävä uniikkirintakoru, pellavasta ja vanhoista videonauhouista valmistettu kotimainen kierrätysiltalaukku sekä brodeeratut, heijastavat Äänimerkki tekstiilipinssit.


Maiju Ahlgrénin Äänimerkki-pinsseissa on valittavana eri värejä ja eri tekstejä.
Pinkki teksti "musikkia korvilleni" kolahti  minun brändimaailmaani.


Talon musiikillinen anti myös tulvii erilaisia teoksia, taiteilijoita, kokoonpanoja ja opinahjoja. Helsinki on vihdoinkin saanut koko Suomen maabrändillekin tärkeän, vireän musiikkikeskuksen.

Terveisin,



Ei kommentteja: