tiistai 13. syyskuuta 2011

Hiukset - kuin sadevedellä pestyt

PRINSESSOJEN HIUSTENPESU

Kuopukseni tuli kotiin kaatosateen kastelemana, vaaleat hiukset vettä valuen. Hänen habituksensa vei minut omaan lapsuuteni, prinsessojen hiustenpesulle. Ja ajatukset lähtivät lentämään, tuli mieleen tarinat sadeveden hellivästä vaikutuksesta... ja mihin päädyinkään....

70-luvulla perheemme saunaan kuului Erittäin Hieno Suomalainen Shampoo. Tuote lanseerattiin aikanaan palana aitoa suomalaista luksusta. Tuoteidean taustalla oli entinen esimieheni, kannustajani ja ystäväni, Kirsti Pakkanen, joka itsekin edustaa henkeen ja vereen suomalaisuutta, sisukkaasti ja rehellisesti, jo aikana ennen Marimekkoa.


Vuosien varrella Kirstin Mainostoimisto Womenassa työskennellessäni sain usein kuulla shampoon syntytarinan. Pullon muoto oli peristeistä apteekkipullosta, sillä apteekki edusti suomalaisille luotettavuutta. Sininen väri otettiin Suomen lipusta, kesätaivaasta, suomalaisten sinisistä silmistä ja epävirallisesta kansallisasustamme, sinisistä Suomi-verkkareista. Itse shampooseen haettiin kermaisen täyteläinen koostumus, jonka haluttiin symboloivan aitoa kermaa, vaurautta - arjen luksusta. Pullon kylkeä kuvittavaan etikettiin kiteytettiin kappale suomalaista sielunmaisemaa, punainen tupa järven rannalla. Ja loppuhuipennuksena oli mainoslause, joka oli täyttä taikaa - pehmeät hiukset, kuin sadevedellä pestyt.

Siinä sitä kuvitteli lapsena itsensä prinsessaksi kermamaisella shampoolla hiuksia vaahdottaessaan. Ja jotain taikaa tuotteessa varmaan onkin, sillä se on pysynyt markettien shampoovalikoimassa ihan myydyimpien shampoiden joukossa yli 37 vuotta myös markettien hyllyt näyttävästi vallanneiden kansainvälisten, kosmeettisten ja hyvää lupaavien hiustenhoitosarjojen rinnalla. Sarja on lisäksi laajentunut. On tullut tervashampoota, koivushampoota, mustikkashampoota....

Moni meistä naisista tosin voi tunnistaa itsensä hienohelmaksi, joka valitsee erityisshampoita tai kampaamotuotteita vakituiseen käyttöön - mutta saattaa valita mökkisaunaan tutun klassikon vuosien takaa. Yksi syy voi olla edullinen hinta - toinen nostalgia.


Terveisin,

Ei kommentteja: