torstai 28. lokakuuta 2010

Perinteisellä kirjalla on paljon ystäviä ja pieni hiilijalanjälki

AJANKOHTAISTA KIRJOISTA

Tänään käynnistyivät Helsingin Kirjamessut, jo kymmenettä kertaa. Tapahtuman avasi oikeutetusti kirjailija Sofi Oksanen. Sunnuntaihin saakka jatkuva tapahtuma houkuttelee yleisöksi monta kirjojen ystävää ja ensimmäisen rynnäkön ovat tehneet koululaiset. Tänä vuonna tapahtuma on kansainvälisempi kuin koskaan aikaisemmin. Ranskan ystävänä minua viehättää erityisesti se, että messujen teemamaaksi on valittu Ranska.



Perinteinen painettu kirja on meille monelle todella tärkeä eikä sitä voi helposti korvata teknisemmillä ratkaisuilla. Messut esittelevät sänkökirjasovelluksia, mutta niistä on vielä vaikea innostua. Hinnoittelukaan kun ei meillä vielä luo luontaista imua sähkökirjojen suuntaan. Olen seurannut lukutoukkanuorisoni harrastamaa harvinaisempien ulkomaisten kirjojen latausta pc:lle ja sitten varsin hankalan näköistä lukemista ruudun äärellä röhnöttäen. Itse en ole vielä asiaan syttynyt. Minulle lukuhetki painetun kirjan ääressä on lähes pyhä nautinto. Se edustaa ”irti arjesta” -tyyppistä rentoutumista, jossa paikalla, ajalla tai tekniikalla ei ole merkityksellistä roolia. Mutta niinhän siinä aina käy, että asiat muuttuvat, kun tekniikka paranee ja hinnat laskevat.

On miellyttävää huomata, että kirja harrastuksena on ympäristöystävällinen. Yhden perinteisen kirjan tuottamisen hiilijalanjälki vastaa muutaman kilometrin ajoa vähäpäästöisellä henkilöautolla.
Asiaa esittelee tarkemmin Suomen vanhin toiminnassa oleva kirjapaino Bookwell, joka on kehittänyt erityisen ekolaskurin kirjan hiilijalanjäljen arviointiin. Ekolaskuri kertoo kirjan ympäristövaikutukset puun hakkuusta kirjan toimittamisesta asiakkaan varastoon saakka.
Ekolaskurin avulla kirjailijat ja kustantajat voivat ottaa ympäristökriteerit huomioon kirjaa suunnitellessaan. Pienetkin muutokset valinnoissa voivat vaikuttaa kirjan hiilijalanjälkeen tuntuvasti. Bookwell on lisäksi hankkinut päästöoikeuksia, joiden avulla tilaajan on mahdollista kompensoida kirjansa hiilijalanjälki. 

Ei kommentteja: