perjantai 7. tammikuuta 2011

Kestävää suomalaista lasisuunnittelua

KESTÄVÄÄ DESIGNIA

Anu Penttisen Marimekolle suunnittelemaan Sukat makkaralla -lasisarjaan tulevat maaliskuun alusta myyntiin kirkkaat lasit ja kannu sekä tarjoiluvati. Loistavaa!
Tuote on hauska, ehkäpä muovipullojenkin makkararoista ideaansa saanut. Se sopii silloinkin, kun haluaan elämäänsä vähemmän väriä ja olla vaan kirkkaasti makkaralla. Ja sarjasta löytyy myös muotiväri pinkki.


Ilahduin Mika Ihamuotilan taannoin haastattelussaan esittämästä Marimekon uudesta sloganista Elä - älä esitä! Se kuvastaa hyvin yrityksen tavoitetta olla mukana rennossa ja teeskentelemättömässä elämässä, tavallisessa arjenssa.

Jo Armi Ratia ja Kirsti Paakkanen korostivat Marimekon tekevän esinteitä kauniiseen arkeen. Mutta Ihamuotila tietää, mitä tulevaisuuden ennustajat nyt povaavat. Aitous, persoonallisuus ja avoimmuus nousevat arvoiksi, ilmiöiksi ja trendeiksi muodissa, ihmisten ostopäätöksissä, kuvissa, mediassa, jopa politiikassa. Brändien on hyvä pysyä tässä mukana ja edustaa selkeästi jotain sisältöä. Uusi slogan on hyvä veto.

Yhtä lailla Iittalan klassikot, vaikkapa Kaj Franckin Kartio-sarja  tai Aino Aallon suunnittelmat lasit ja kaatimet edustavat aitoutta sekä arjen teeskentelemätöntä kauneutta ja funktionaalisuutta. Ne ovat myös osa Iittalan jo pari vuotta sitten lanseeraamaa "Against throwawayism" -ajattelua. Esimerkiksi tyttäreni ovat halunneet sitoua kestävään muotoiluun kertakäyttökulttuuria vastaan ja hankkia näitä suomalaisten suunnittelijoiden ikilaseja jo opiskelijakoteihinsa. Väreissä ja ilman.



Terveisin

Ei kommentteja: